halsporre-behandling1Såsom många vet kan hälsporre göra väldigt ont. I vissa fall kan den drabbade inte ens gå ut på promenader eller få en god sömn under natten. Då hälsporre är en relativt svår skada kan man som behandling behöva använda sig av steroidinjektioner. Dessa sprutas in under foten. En ytterligare mer allvarlig behandling kan vara att undergå en operation.

Innan skadan når detta skedet bör man tänka över sina valmöjligheter för att lindra skadan tidigt. I den här texten ska vi tala mer om behandling av hälsporre, massage för att återhämta sig, kiropraktisk och naprapatisk behandling av hälsporre samt övningar som man kan utföras helt på egen hand i tryggheten av sitt hem.

Klicka här och läs om dom vanligaste orsakerna till hälsporre.

REKOMMENDERADE HÄLSPORRE INLÄGG

Hälsporreinläggen är av märket Bauerfeind och säljs på Sportsrehab.se. Bauerfeinds kännetecken är rehabprodukter av högsta kvalité. Dom är bland annat Olympiska Spelens samarbetspartner.

Hälkopp ViscoSpot – Hälsporre inlägg

499:-

Hälsporre-inlägg-ViscoSpot
  • Gå Mjukt & Smärtfritt

  • Slipp Smärta i Fot & Häl

  • Behandla Hälsporre

Fotinlägg ViscoPed – Avlastar Fot & Häl

999:-

ViscoPed-Hälsporreinlägg
  • Lindrar Hälsmärta

  • Minskar tryck på hälen

  • Behandla Hälsporre

Skoinlägg – ErgoPad Redux Heel 2

599:-

ErgoPad-Redux-Heel-2-Hälsporre-inlägg
  • Lindra hälsmärtor

  • Stötdämpande och avlastande

  • Hälsporre lindring

Massage för behandling av hälsporre

Det är viktigt att förtydliga att hälsporre massage kan kombineras med ett flertal andra behandlingar. Ett exempel är den stretching som du själv kan utöva och som vi kommer att tala mer om senare. Under behandling av hälsporre fokuseras massagen för det mesta på musklerna i vaden. Målet är att mjuka upp dem och stimulera blodcirkulationen i musklerna. På så sätt blir de mer avslappnade, vilket minskar belastningen under foten.

På samma gång dämpas symptomen av hälsporre, så bättre kan det inte bli. En expert inom ämnet kan erbjuda klassisk massage till den drabbade, men det finns även övningar som man själv kan utföra. En metod som vanligtvis ger goda resultat är användningen av en tennis- eller golfboll. Denne rullas under foten.

Kiropraktisk och Naprapatisk vård

Hälsporre-symptom-bild-behandling

Den här behandlingen förlitar sig inte på kirurgi och är samtidigt väldigt resultatrik. Behandlingens mål är att se till så att den drabbade inte längre har ont på grund av hälsporren. Behandling kan inkludera ett flertal olika steg, såsom:

  1. Olika övningar som sträcker ut vadens muskulatur samt muskulaturen i fotens nedre del.
  2. Ortopediska sulor som är särskilt utformade för att uppnå bästa resultat. Dessa kan man använda i sina vardagliga skor.
  3. Extensiva råd om metoder för att slippa en förvärrad skada. Några råd som ibland ges är till exempel att inte gå i skor med höga klackar. Istället ska skorna ge ordentligt stöd. Man ska heller inte springa utan strumpor eller på hård mark.
  4. Massage för behandling av hälsporre, såsom exempelvis djupvävnadsmassage.

Övningar som man själv kan utföra

Hälsporre Övning | Hälsporreinlägg.se

Det finns ett flertal övningar som man själv kan utföra med målet att mildra skadan och förhindra potentiella hälsporreproblem. Nedan finns tips och instruktioner gällande stretchingsövningar. Om det är för smärtsamt ska man undvika övningarna och istället tala med sin läkare om bättre lösningen.

  • Den första övningen. Här ska man lägga en tennisboll på golvet framför sig och sedan låta den rulla under foten. Man ska vara varsam och låta övningen pågå under ett par minuter. Om nog med tyngd sätts på bollen blir massagen oftast mer behaglig. Att känna sig öm är inte farligt, men om det gör ont ska man avsluta övningen direkt.
  • Den andra övningen. Här ska man tänja på underbenets muskler. Man finner två primära underbensmuskler som fäster vid ens häl. Den här övningen fokuserar på att sträcka ut dessa två. Man ska stå vänd mot väggen och sedan placera ett av benen bakom sig, medan hälen trycks mot golvet. Det ska kännas i benet att det sträcks ut. Man ska sedan stanna kvar i den här positionen i en halv minut. När den halva minuten har gått över böjer man knäna lite mer. Ännu en gång ska den här positionen hållas i en halv minut.
  • Den tredje övningen. Om man vill hålla nere inflammationen är det en god idé att rulla en fryst flaska under sin fot under några minuter. Det här kan man exempelvis göra på kvällen när man kommer hem från jobbet.