Hälsporre inlägg

Om man någon gång har drabbats av hälsporre är man inte främmande för den mängd smärta som tillkommer och hur mycket det kan påverka ens dagliga liv. Lyckligtvis återhämtar sig kroppen vanligtvis av sig själv. Detta kan tyvärr ta flera månader eller år. Det finns ett flertal effektiva sätt att avlasta vävnaden som har utstått påfrestning. Man kan exempelvis ta hjälp av hälsporre inlägg eller tejpning. Dessa kan ge återhämtningen en knuff på vägen. Man kan ackompanjera dessa med en kortisoninjektion, stötvågsbehandling eller laserbehandling. I den här texten ska vi tala mer om olika sorters hälsporre inlägg, när man bör söka vård, hur undersökningarna går till, vad man själv kan göra för att återhämta sig samt övningar för att förhindra framtida skador.

Hälsporre inlägg

Hälsporre inlägg | Hälsporreinlägg.seOm man söker ordentlig avlastning av ett påfrestat plantarfascianens fäste under hälen kan man ta hjälp av hälkoppsinlägg med högt belägna och strama kanter, som är strukturerade för att passa den drabbade individen perfekt. Den här typen av avlastning mildrar vanligtvis smärtan omedelbart när man går och står. När man inte har lika ont är det självklart lättare att röra på sig och stå upp. Man får även en mer ordinär och hälsosam belastning och mönster i form av gång. En positiv aspekt av detta är riskminskningen av att få besvär med överbelastning i andra vävnader i underben och fot. Självklart återhämtar man även sig snabbare från sin skada om man avlastar musklerna på ett hälsosamt vis. Hälkoppen bringar det mest gynnsamma stödet för hälkudden, vilket är orsaken till den goda avlastningen. Hälkudden har då nämligen inte förmågan att plattas till och återstår därför tjockare än när man står upp utan hälkopp. Trycket mot hälen fördelas även ut i inlägget istället för att endast rikta in sig upp mot hälen.

Det finns ett par olika namn som är bra att kunna. Fotbädd, hålfotsinlägg och skoinlägg. Dessa har egentligen samma betydelse och syftar på en inläggssula för skon som är formad eller gjuten efter individens behov. Den här inläggssulan rättar till inkorrekta positioner samtidigt som den utrustar den drabbade med support, lindring och bekvämlighet. Sättet som de tillverkas på samt materialen som används varierar.

Hur skapas och används ett hälsporre inlägg?

Hälsporre inlägget vid namn hälkoppsinlägg (även känt som fotortos eller hälkopp) hjälper en på väggen till att återhämta sig från hälsporre. Inlägget är annorlunda från ett vanligt skoinlägg. Hälkoppsinlägget är nämligen speciellt verkningsfullt när det kommer till smärta i hälen såsom hälkuddesyndrom och hälsporre. De är gjorda av en sorts plast av gips som formas efter ens fot, vilket resulterar i att inlägget passar individen perfekt. Gipsplasten är framförallt skicklig inom områden såsom avbildning av hålfots- och hälformen. Formen bibehålls även efter att gipsplasten har stelnat. Såsom tidigare nämnt plattas inte hälen till på samma sätt som om man skulle ha stått eller suttit utan inlägget. Hälsporre inlägget hjälper ju till att fördela vikten på ett bra sätt. Trycket upp mot hälen minskas och återhämtning trappas upp. På grund av inläggets goda passform känns hälen och hålfoten avlastade och avslappnade, trots dess hårda yta.

Gjutet hälkoppsinlägg

Ett gjutet hälkoppsinlägg är rekommenderat om man har ont under hälen där plantarfascian fäster mot hälbenet istället för i hålfoten. Då är ett styvt hälkoppsinlägg en god idé. Man känner vanligtvis en omedelbar reduktion av sin smärta. Vid särskilda tillfällen kan den drabbade till och med lämna mottagningen nästan helt utan smärta. Fettkudden hindras från att plattas ut med hjälp av hälkoppen, medan trycket blir mindre. Många beskriver känslan som att ens häl nästan hänger i luften när man använder hälinlägget. Om man tar hjälp av stötvågsbehandling tillsammans med inläggsvändandet finns det en chans att snabbare återhämta sig.

Hälkoppsinlägg | Hälsporreinlägg.seDet är rekommenderat att inlägget är sviktande och stramt. Om man tar en titt på fotens struktur så är den både flexibel och stadig. Det här är av stor betydelse för att tillåta foten att effektivt och smidigt klara av de krafter som den utsätts för. Materialet i ens hälsporreinlägg borde därför vara dynamiskt och spänt. På så sätt kan inlägget rätta till felbelastning och ge stöd utan att hindra den naturliga funktionen i foten. Hälsporre inlägg är alltså en fantastisk lösning till ens hälsporre.

Sportsrehab är en ny öppnad rehabbutik på nätet dom säljer alla sorters rehabprodukter och bl.a då  hälkoppsinlägg och hålfotsinlägg.

När bör man söka vård och hur går undersökningen till?

Det är inte ofta som något allvarligt har inträffat när man känner smärta i hälen. Innan man börjar oroa sig bör man ta en titt på om man verkligen använder rätt sorts skor. Tänk även över vilket faktorer som kan ligga bakom problemet. Om man har gjort det man kan under några veckor utan något resultat bör man ta kontakt med vårdcentralen. En kiropraktor, sjukgymnast eller naprapat är även rådda att ta kontakt med vid smärta under idrott eller motion. Det är en god idé att direkt söka vård hos en akutmottagning eller vårdcentral om exempelvis en olycka har lett till hindrad normal gång eller svår smärta när man rör sig.

När man väl har anlänt vid vårdcentralen börjar läkaren med att bedöma skadan. De ställer ett antal frågor, exempelvis om när smärtan började och vilka rörelser som framkallar den. Läkaren tar därefter en titt och klämmer på hälen. Vanligtvis är det inte mycket mer som behövs för att ställa diagnos, men vid vissa tillfällen kan röntgen eller ultraljud komma till användning.

Vad bör den drabbade göra?

En viktig aspekt av återhämtning är att ta en titt på vilka skor man använder. De bör vara stabila och ha en mjuk sula vid området runt hälen. Man ska redan vid tidiga symptom börja minska belastning på sin häl. Skorna som man använder bör ge stöd i hålfoten och även ha en form liknande en skål för hälen. För de drabbade vars hälar är känsliga för tryck kan joya skor vara ett bra alternativ. Dessa skor är nämligen väldigt dämpade. Om man har hälsporre kan löparskor även vara en god idé. När man går på golv eller andra hårda ytor bör barfota fötter undvikas. Istället rekommenderas tofflor eller uppbyggda skor.

Om smärtorna har uppstått på grund av motion är det bästa man kan göra att vila. Innan smärtan har avtagit ska man inte löpa eller promenera. Det här betyder dock inte att man måste ge upp all typ av motion. Inom exempelvis simning och cykling ansträngs hälen inte särskilt mycket, vilket betyder att dessa aktiviteter fortfarande kan utövas. Mindre promenader kan först läggas in i schemat när smärtan helt är borta.

Övningar för hälsporre

Trots rubriken handlar det här om övningar som ska utföras först efter att skadan har läkt. Målet är att förhindra skadan från att återupprepas.

  1. Den här övningen bör utföras 2 gånger om dagen. Lyft ett av benen. Använd musklerna på vadens och fotens insida för att lyfta upp hålfoten så högt som möjligt. Slappna sedan av och repetera 15-20 gånger.
  2. Stå upp med båda fötterna i golvet (Obs. Var inte barfota) Använd tårna för att skjuta dig framåt utan att fötterna lyfts.
  3. Den här övningen kan mer liknas en stretchning. Du ska vara sittandes på golvet. Sedan sträcker du ut benen framför dig. Placera en handduk runt tårna. Dra handduken mot dig så att tårna sträcks ut.
  4. Stå mot en vägg i framåtlutande riktning. Ett av benen ska sträckas bakåt och det andra ska böjas under dig. Tryck dig lätt framåt till du känner att det sträcker i bakbenet.